Bērniņš pirmo dienu bērnudārzā, bet nezini kā rīkoties? 

2021-01-04

Ieteikumi, kā pedagogs var palīdzēt, lai adaptācija bērnam būtu veiksmīga.

Satikšanās:

  • Ikrīta satikšanās ar vecākiem ir ļoti īsa. Pedagogs sasveicinās ar vecākiem un bērnu, kamēr bērns ir vecāku drošajās rokās, sāk veidot emocionālo kontaktu, uzsākot sarunu ar viņu. Mamma/tētis pasaka, ka dosies prom un pēc stundiņas būs atpakaļ. Audzinātāja nodibina acu kontaktu ar vecāku, tādējādi parādot, ka "ar drošām rokām" un pārliecības sajūtu ir gatavs bērnu paņemt klēpī un iet uz grupu. Audzinātāja atvadās, bet negaida, kad bērns mās ar roku, nepagarina atvadas, bet dodas grupā darboties.

Emocionālā kontakta veidošana

  • Ļoti svarīgi turpināt ar bērnu runāties un darboties, taču nevērst uzmanību uz mierināšanu, ja bērniņš sācis raudāt. Kā mēs kā pieaugušie jūtamies, ja kāds mums saka: nu neraudi, viss būs labi? Tieši tāpat arī bērns. Šajā brīdī īpaši svarīgas ir aktivitātes -  visbiežāk pirmajā brīdī palīdz dziesmiņas, dzejolīši, stāsti ar izteiksmīgām intonācijām. Bērna uzmanība tiek novērsta no kreņķiem un viņš aizraujas ar notiekošo. Pats svarīgākais, lai bērnam rodas drošības sajūta, ka viņš ir uzklausīts, samīļots, pamanīts un jebkurā brīdī var vērsties pie audzinātājas pēc atbalsta, šo var iedot tikai katrs skolotājs pats - ar savu mīlestību, sirsnību un apziņu, ka es šajā vietā un brīdī esmu svarīgākā drošā atbalsta persona bērnam.

Nodarbības

  • Ja kādam bērnam ir adaptācijas periods, nodarbības plānot nepieciešams vēl rūpīgāk un pārdomātāk - ar netipiski intensīvu nodarbības dinamiku, aktivitāšu maiņu un aizraujošiem, smieklīgiem, priekpilniem rotaļu elementiem. Bērna uzmanība tiek noturēta, viņš redz, ka šīs aktivitātes sagādā prieku gan viņam, gan citiem un visi kreņķi tālēs zilajās.

Gulēšana

  • Pedagogam būtiski atcerēties, ka bērniņam, kurš paliek uz miedziņa laiku pirmo reizi, ienākot guļamistabā nepieciešams parādīt viņa gultiņu vai pat apsēdināt viņu tajā, taču nesākt viņu pārģērbt. Sākumā ļaujiet bērnam vērot, ko dara citi bērniņi, palīdziet vispirms tiem, kuri jau zin, kas viņus sagaida, tas radīs drošību un mieru. Ja bērniņš redzēs, ka visi citi jau pārģērbušies un ietinušies siltajās sedziņās, viņš to pieņems, kā loģisku soli, bet, ja tomēr viņš sakreņķēsies, Jūsu rokas būs brīvas, lai viņu samīļotu, ieaijātu, pamasētu muguriņu vai paglaudītu galviņu - kas tieši šim bērniņam būs nepieciešams.

Pēctecība jeb dienas ritms

  • Svarīgi bērnam skaidrot darbības ko jūs darāt un kas sekos pēc šīs aktivitātes. Tādējādi bērns jūtas droši un un netiek radīts papildus stress. Būtiski, lai dienu no dienas šis dienas ritms ir nemainīgs un darbības pēctecīgi seko konkrētos laikos.

Bērns pēc savas būtības ir ļoti zinātkārs, mūsu galvenais uzdevums ir iedrošināt un ar savu sirsnību atbalstīt, pārējo viņš paveiks pats!

"Emīla skolas" grupiņā uzņemam līdz 10 bērniem un vienlaikus notiek tikai viens adaptācijas process.