Ieteikumi, kā pedagogs var palīdzēt, lai adaptācija bērnam būtu veiksmīga.
Satikšanās:
- Ikrīta satikšanās ar vecākiem
ir ļoti īsa. Pedagogs sasveicinās ar vecākiem un bērnu, kamēr bērns ir vecāku
drošajās rokās, sāk veidot emocionālo kontaktu, uzsākot sarunu ar viņu. Mamma/tētis
pasaka, ka dosies prom un pēc stundiņas būs atpakaļ. Audzinātāja nodibina acu
kontaktu ar vecāku, tādējādi parādot, ka "ar drošām rokām" un pārliecības
sajūtu ir gatavs bērnu paņemt klēpī un iet uz grupu. Audzinātāja atvadās, bet
negaida, kad bērns mās ar roku, nepagarina atvadas, bet dodas grupā darboties.
Emocionālā
kontakta veidošana
- Ļoti
svarīgi turpināt ar bērnu runāties un darboties, taču nevērst uzmanību uz mierināšanu,
ja bērniņš sācis raudāt. Kā mēs kā pieaugušie jūtamies, ja kāds mums saka: nu
neraudi, viss būs labi? Tieši tāpat arī bērns. Šajā brīdī īpaši svarīgas ir
aktivitātes - visbiežāk pirmajā brīdī palīdz dziesmiņas, dzejolīši, stāsti ar
izteiksmīgām intonācijām. Bērna uzmanība tiek novērsta no kreņķiem un viņš
aizraujas ar notiekošo. Pats svarīgākais, lai bērnam rodas drošības sajūta, ka
viņš ir uzklausīts, samīļots, pamanīts un jebkurā brīdī var vērsties pie audzinātājas
pēc atbalsta, šo var iedot tikai katrs skolotājs pats - ar savu mīlestību,
sirsnību un apziņu, ka es šajā vietā un brīdī esmu svarīgākā drošā atbalsta
persona bērnam.
Nodarbības
- Ja
kādam bērnam ir adaptācijas periods, nodarbības plānot nepieciešams vēl rūpīgāk
un pārdomātāk - ar netipiski intensīvu nodarbības dinamiku, aktivitāšu maiņu un
aizraujošiem, smieklīgiem, priekpilniem rotaļu elementiem. Bērna uzmanība tiek
noturēta, viņš redz, ka šīs aktivitātes sagādā prieku gan viņam, gan citiem un
visi kreņķi tālēs zilajās.
Gulēšana
- Pedagogam būtiski
atcerēties, ka bērniņam, kurš paliek uz miedziņa laiku pirmo reizi, ienākot
guļamistabā nepieciešams parādīt viņa gultiņu vai pat apsēdināt viņu tajā, taču
nesākt viņu pārģērbt. Sākumā ļaujiet bērnam vērot, ko dara citi bērniņi, palīdziet
vispirms tiem, kuri jau zin, kas viņus sagaida, tas radīs drošību un mieru. Ja bērniņš redzēs, ka visi citi jau pārģērbušies un ietinušies siltajās sedziņās, viņš to pieņems, kā loģisku soli, bet,
ja tomēr viņš sakreņķēsies, Jūsu rokas būs brīvas, lai viņu samīļotu, ieaijātu,
pamasētu muguriņu vai paglaudītu galviņu - kas tieši šim bērniņam būs
nepieciešams.
Pēctecība
jeb dienas ritms
- Svarīgi
bērnam skaidrot darbības ko jūs darāt un kas sekos pēc šīs aktivitātes. Tādējādi
bērns jūtas droši un un netiek radīts
papildus stress. Būtiski, lai dienu no dienas šis dienas ritms ir nemainīgs un
darbības pēctecīgi seko konkrētos laikos.
Bērns pēc savas būtības ir ļoti zinātkārs, mūsu galvenais uzdevums ir iedrošināt un ar savu sirsnību atbalstīt, pārējo viņš paveiks pats!
"Emīla skolas" grupiņā uzņemam līdz 10 bērniem un vienlaikus notiek tikai viens adaptācijas process.